نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید ( 731 )
ســوره 7 : اعـــراف ( مکّی ـ 205 آیه دارد ـ جزء هشتم ـ صفحه 151 )
( قسمــت بیست و هشتـم )
بَــرَکَـتِ خـدائـی
( جزء نهــم صفحه 163 آیه 96 )
بِســـمِ اللّهِ الـرَّحمــنِ الــرَّحیــم
وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرى آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَیْهِمْ بَرَکاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ
وَ لکِنْ کَذَّبُوا فَأَخَذْناهُمْ بِما کانُوا یَکْسِبُونَ
تفسیـــر لفظـــی :
و اگر اهل شهرها و آبادی ها، ایمان مى آوردند و تقوا پیشه مى کردند، به یقین برکات آسمان و زمین را بر آن ها مى گشودیم ، ولى (آنها حق را) تکذیب کردند ، ما هم آنان را به کیفر اعمالشان مجازات کردیم.
تفسیر ادبی و عرفانی :
اگر مردم شهر وعده مرا راست پنداشتی ،
و از مخالفت با من پرهیــــز کردندی ،
دل های ایشان به مشاهدت من روشن شدندی !
که آن برکت آسمـــــــــان است ،
و تن آنان در خدمت من زیـــــــــور یافتی ،
که آن برکت زمیـــــــــن است ،
مشاهده ی دل را برکت آسمـــانی خواند ،
چون دل از عالَــــم عِلـــــــــوی است ،
و اصـــــــــل آن از نـــــــــــــور است ،
و خدمت اندام تن را برکت زمیــــــــــــن خواند ،
کـــــه آن از عالَـــــــــــم سِفلـــــــــی است ،
و اصـــــــــل آن از خـــــــــــــــاک است ،
چنان که فرمود :
ما در هـــــــای برکت هـــــــــا را بروی آنان گشودیــــم ،
و نفرمود : ما نعمت را دو چنــــــــــدان کردیــــم !
که اعتبــــار نه به بسیــــــــــــــــاری است ،
بلکه اعتبار به برکتِ در نعمت است .
برکت خــــدائی :
روز خندق هزار مرد از یاران رسول الله (ص) کار کردند ،
همه گرسنه شدند و طعامی نبود !
جابر ابن عبدالله انصاری (جد اعلای خواجه عبدالله نویسنده این تفسیر ) گفت :
یا رسول الله ؛ ما را یک صاع (یک کیلو) جو و یک رأس گوسفند مانده !
چه فرمائید ؟ رسول الله (ص) فرمود :
رَو آن جو را آرد کن و خمیر ساز ، و آن گوسفند را بکش و پاک کن و دیگ بر سر آتش نــه !
مصطفی (ص)دست خود را بر آن خمیـــــر نهاد و انگشت خویش به دهــــان تـــــــــر کرد
و بر سر دیـــــــگ فراز آورد ، آن گاه یاران را گروه گروه خواند و از آن خمیـــر نــــــــان پختند ،
و از آن دیــــــگ می خوردند ، تا همه ی آن هـــــــزار مـــــــــرد از آن بخوردند ،
و از آن نیز چیزی بر سر آمد !
تا بدانی که کار ، برکت دارد نـــــه کثــــــــرت !
[ برکت ، اساس کار است نه زیـــــادی مــــــال ! ]
موضوع :